Развитие на вниманието при децата в предучилищна възраст
Учителите в началните училища често забелязват, че на съвременните деца им липсва внимание, за да възприемат, а в последствие да запаметяват и усвояват учебния материал. Затова много родители си задават въпроси като “има ли такова нещо като упражнения за концентрацията” или “съществуват ли въобще универсални методи за по-лесното запаметяване”, а много от тепърва изправените пред предизвикателството “1-ви клас” пък се питат “как ще се справим с научаването на всичкия този материал”. Но защо е толкова важно да се тренира вниманието и кои упражнения са най-добри за това?
Какво е внимание
Човешкият интелект има много компоненти – памет, логическо и креативно мислене, способността да се анализира и да се правят изводи въз основа на опорни точки. Именно тези способности родителите се опитват да развият у децата си по-скоро рано, за да ги подготвят за по-нататъшното първо житейско и интелектуално предизвикателство – обучението в училище. Но има още едно умение, което е от съществено значение за продуктивното обучение в началните класове. Говорим за насочване на вниманието, която може и трябва да се развива дори в предучилищна възраст.
Вниманието позволява на човек да се съсредоточи, както върху образователния процес, така и върху всякакъв друг вид дейност въобще. Концентрирано дете или възрастен възприема информация по-добре без компромис към детайли, наслагване на информация в хронологична и логическа подреденост. Всичко това позволява да се овладеят по-ефективно знания и умения, а усилията и времето за това намалява драстично. Системното прилагане на уменията за концентрация и влагане на минимално количество жизнена енергия във всяко едно начинание има редица положителни ефекти от чисто психологически аспект.
Но както всяка друга област на интелекта, способността за концентрация трябва да бъде поддържана с тренировки. Когато става въпрос за развитие на вниманието при деца на възраст от 6-7 години, трябва да вземете предвид възрастовите характеристики на детето при подбор на правилните игри за развитие, упражнения или дори развлечение. Нека да поговорим за нюансите, на които родителите трябва да обърнат внимание.
Внимание при деца в предучилищна възраст
В предучилищна възраст е трудно децата да бъдат концентрирани върху всеки един процес: те често губят фокус под претекст, че преминават към нови, “по-интересни” занимания. Родителите рядко успяват да запленят децата според планираното време: като по правило, след само няколко минути на изпълнение на задачите за развитие, те губят интерес към случващото се пред тях. Поради тази донякъде характерна за първите годините условност на характера процесът на подготовка за училище отнема значително време, сили и тест на характера на родителите.
Една от основните причините, поради които на децата им е трудно да се концентрират се корени в тяхната естествена нужда от движение. На 6-7 години те учат за света по най-забавния за тях начин, чрез движение, допир и експериментиране. Тичането и скачането са основен компонент на забавлението в техните “научни” игри и естествен еволюционен елемент във физическото и психичното им съзряване. Заставянето на децата да застанат на пътя на тази еволюция стоейки мирни и тихи, докато учат за себе си и заобикалящия ги свят е, особено в днешния шарен цвят, мисия невъзможна. Следователно, обучението на всяко умение, включително вниманието, трябва да се провежда във формата на игра, за да направят занятията не само полезни, но и вълнуващи за детето.
За това е важно да изберете различни упражнения. Можете да го направите не само у дома, но и навън, защото много образователни игри за деца включват активна физическа дейност. Нека разгледаме няколко дейности, които са в състояние да подпомогнат децата в предучилищна възраст да подобряват концентрацията и да се забавляват ведно с цялото семейство.
Игри и упражнения
Има редица задачи, насочени към развиване на концентрация на вниманието при деца в предучилищна възраст и деца в начална училищна възраст. Някои от най-ефективните са следните игри и упражнения:
- упражнение “Асоциации”. Родител назовава каквато и да е дума, и детето трябва да направи асоциация с нея. Това е вид игра, в която се раждат цели вериги от взаимосвързани думи. Всеки нов дубъл от тази игра ще бъде уникална по съдържание, гарантирано.
- игра „Забранено движение“. Родителят избира движение или жест, които обявяват за забранени. Например забраняваме позата с ръце вдигнати нагоре. След това родителят показва поредица от различни движения и децата трябва да повторят всички тях в същата поредност, но не и тези, които са забранени. Броят в поредността на движенията, които детето трябва да повтори може да нараства постепенно.
- игра “Ухо-нос”. Водещият назовава част от тялото и играчите трябва да бързо и без да се бъркат да я докоснат. Тази забавна игра развива не само вниманието, но и скоростта на реакция.
- Игра “Ядливо – неядливо”. За тази игра имате нужда от топка и малка компания. Играчите застават в една линия, а лидерът хвърля топка на всеки от тях назовавайки някаква дума. Ако изговорената дума се отнася до храна, тогава играчът трябва да хване топката с ръце, а ако не – да я избута.
- упражнения за смятане. Не само игрите, но и различни упражнения вършат отлична работа за развиване на вниманието. Така че можете да помолите детето да брои от едно до десет, а след това и обратно. Ако детето вече знае да брои добре, тогава можете да му предложите по-сложни опции за тази задача: броене на десетици или дори на четни числа.
- упражнения за развитие на паметта и вниманието. Можете да предложите следната игра: подредете няколко различни предмета на масата, оставете детето да ги запомни добре и ги махнете. След това попитайте колко са били предметите с определен цвят или форма.
Тези дейности и игри могат да помогнат за развиване на вниманието при малчуганите. Но дали ще са достатъчни за пълноценна тренировка за концентрация?
Методики за развиване на вниманието
За добиване на високо ефективен потенциал на усвояване на знания трябва да се тренират вниманието и паметта ведно. Образователните игри навън и у дома не винаги се справят напълно с тази задача, разглеждат се по-скоро като допълнителни тренировки, отколкото завършен набор от когнитивни упражнения. За да могат занятията да дават видими резултати, те трябва да следват определена програма, която следва предварително зададен ритъм и честота на занимания като постоянно подобрява техните способности. И тъй като не винаги е възможно тези ефекти с натрупване да бъдат постигнати в домашна обстановка повечето родители предпочитат да развиват уменията на децата си в допълнителни центрове за развитие, където обучението се провежда под ръководството на опитен треньор.
Меморика – това е комплексна методика за развитие на паметта и вниманието на децата, която е доказала своята ефективност по резултатите вече демонстрирани от много ученици. Изцяло базираната на игра форма на обучение позволява на децата да бъдат ангажирани с интерес и по-добре да усвояват способите на управление на паметта. Придобитите умения ще станат отлична основа, както за изучаваните в училище предмети, така и за всички сфери в живота след това. Красотата на моделите в курса на обучение по Меморика се крие в това, че те нямат конкретна предназначеност, нито давност. Те са универсални и могат да ни съпътстват през целия ни съзнателен живот.