На каква възраст е най-добре да започне обучението?

30.07.2018

Наблюдавайки младите родители, понякога можем да останем с впечатление, че те се състезават в категорията «Кой по-рано ще започне да обучава детето си». Някои родители се опитват да развиват деца, които още сучат пръсти в корема на майка си и не мислят за букви и цифри.

 

Необходимо ли е ранното развитие?
На какво да научим детето и кога да го започнем?

 

Нека първо да определим термините.

Развитие, това е определена промяна, която води до поява на нови качества. Целта на развитието е да стимулираме познавателния интерес, без значение в коя сфера. Развитие — това са техники, методи, начини.

 

Обучение, това е дейността, извършвана от възрастен човек по отношение към детето, в резултат на която, детето придобива нови умения, получава нови знания. Обучение- това са факти, навици и знания.

 

Например, да разберем, че кубът е направен от дърво и прилича на квадрат, това е обучение, а да измислим нестандартен начин да построим кула от кубчета, това е развитие.

 

Малко анатомия

Нервната система се състои от неврони (клетки). Те са взаимосвързани и образуват невронни връзки. Интересното е, че невроните непрекъснато образуват нови връзки, адаптирайки се към определени задачи, пред които е изправен човек. Например, свирене на пиано, определяне по миризмата на плод, четене на книга – във всеки случай ще се формира нова невронна връзка.

 

Защо е важно да знаем това?

Формирането на нови невронни връзки се случва постоянно при децата. И колкото повече невронни връзки се формират, толкова по-развито дете ще имате.

 

Как да формираме нови невронни връзки?

Обогатете живота на детето с най-различни впечатления. Децата получават впечатления от пътувания, нови игри, занятия и гледайки интересни видео материали. Правете фигурки не от пластелин, а от пяна, рисувайте не с четка в албума, а с грис върху табла, танцувайте, експерементирайте, пробвайте да правите необичайни неща по-нестандартен начин.

 

Значение за развитието на детето

За да се развива детето хармонично и успешно, трябва да се създадат необходимите условия за това.

 

* Да се грижим за неговото физическо и психическо състояние
* Да се дава възможност самостоятелно да пробва нови методи и начини на действие
* Да се вземат предвид възрастови характеристики
* Да се включат всички сетива
* Да се формира богата познавателна обстановка

 

Само си представете – вие строите къща. За да е здрава, стабилна и да не потъне, нужна е силна основа. Тя издържа цялата тежест. В развитието и обучението на детето основата играе важна роля във формирането на невронни връзки и в развитието на психическите процеси. Това е основното ниво, което е необходимо на детето за да надгради нови знания.

 

От каква възраст да започваме обучението на детето?

Да развиваме детето (именно да развиваме), е необходимо колкото може по-рано. Позволете му да се движи много, да задава въпроси, да се опитва да прави обичайни неща по различен начин, често да смяня обстановката и да получава максимум нови впечатления. Посещения на театри, концерти, музеи, различни изложби непременно ще имат важен принос в развитието на детото. Разбира се, ако всички мероприятия съответстват на възрастта на детето.

 

От каква възраст да обучаваме детето на нови навици и знания? Някои родители започват да се занимават от 3-годишна възраст, някои се замислят за това по-близо към 5 години, а другите оставят децата до 7-годишна възраст да си изживеят детството. Кой от тях е прав?

 

Всичко зависи от самото дете, неговата активност, готовността, интереса и способността да възприема информацията. Не е необходимо да се поддавате на общата тенденция и мода, а да разберете своето дете: дали може, дали е готово и дали иска?

 

Всяка възраст има благоприятен период за развитие на новите навици:

* Благоприятен период за развитие на речта – от 0 до 6 години;
* Готовност за усвояване на правилата за ред – от 0 до 3 години;
* Сензорното развитие продължава от раждането до 5,5 години;
* Период за възприемане на малки предмети – от 1,5 до 5,5 години;
* Период за движения и действия – от 1 до 4 години;
* Благоприятен период за развитие на социални умения – от 2,5 до 6 години.

 

Обучавайки и развивайки детето, трябва да се вземат предвид тези периоди и също така особеностите на възрастова психология.

 

Особености на обучението на дете до 3-годишна възраст

Основната дейност на детето на тази възраст е игра. И детето може да усвои нови знания само играейки. Психическите процеси са нестабилни, поведението на детето от предучилищната възраст зависи от здравословното му състояние и околната среда. Детето може да се разсейва по време на часовете поради факта, че му е топло или му стяга колана на дрехите. И той ще запомни само това, което внезапно го е привлякло и го е заинтересувало.

Колкото е по-богата развиващата обстановка, толкова повече предмети ще заинтересуват детето. Следователно, възрастния човек ще има повече възможности да обучи детето. Ако детето насила се концентрира и се обучава, това може да доведе в последствие до пълен отказ от обучението и да се отрази негативно на по-нататъшното образование.

 

Особености на обучението на дете до 5-годишна възраст

Играта остава да бъде водеща дейност, но тя става по-сложна, появява се сюжет и ролеви игри. Количеството на възможностите за обучението се увеличават, тъй като се развиват умствените процеси: увеличава се обемът на паметта, концентацията и вниманието.

 

Неволността на вниманието и паметта се заменят с произволност – от децата може да се изиска да се съсредоточат върху предмета на обучението.
Ако занятията се провеждат без да се вземат предвид индивидуалните навици, занятията ще станат скучни и детето ще се откаже. Ето защо, трябва да изберете интересна програма и опитен учител за дете от 5-годишна възраст.

 

Особености на обучението на дете до 7-годишна възраст

Към 7 години мозъка на детето подсказва, че вече е време да се учи. Водещата дейност на детето е обучение. На него му е интересно да научава нови неща, да пробва други начини на действие, да знае днес повече от вчера. Психичните процеси са достатъчно оформени, за да се концентрира върху обучението, да изпълнява задачите, дадени от учителя и да не се разстройва, ако нещо не му се получава.

 

По-малките ученици могат да решават различни задачи, да правят връзка между обектите, да обобщават и да систематезират. При тях вече се развива произволната памет. Но вниманието все още не е стабилно, въпреки че могат да се концентрират върху един предмет повече от 15-20 минути. Затова обучението трябва да бъде динамично, така че детето да не се отегчава и да не обръща вниманието си на по-интерсни неща.

 

Заключение

От каква възраст детето ще започне да се обучава, какво ще учи и под каква форма ще се провеждат занятията – решават родителите. За да вземете правилното решение, не преследвайте модата и не следвайте популярността на методиките.

 

Погледнете детето си: готово ли е да се обучава? Дали има интерес да изпълнява задачи? И тогава, въз основа на способностите, наклонностите, слабите и силните страни на детето, започнете занятия. Навреме започнатото обучение ще разкрие възможностите на детето и ще му даде стимул за по-нататъшното развитие.

 

На каква възраст е най-добре да започне обучението?
5 (100%) 31 votes