МЕНТАЛНА АРИТМЕТИКА – КАКВА Е ТАЗИ ТЕХНИКА И ЗАЩО ДЕЦАТА СЕ НУЖДАЯТ ОТ НЕЯ

Съществуват много полезни и необичайни методи за развитие на интелигентността на децата, които са подходящи както за деца в предучилищна възраст, така и за ученици, но тази програма е все по-интересна за родителите. Някой вече са чували за нея, а някой ще научат за тази методика за първи път. Каква е тази техника и с какво се различава от обичайната математика? Ще отговорим на това в тази статия.

МЕНТАЛНА АРИТМЕТИКА – КАКВО Е ТОВА?

Най-често от ментална аритметика се интересуват възрастни, които искат децата им да се занимават с интересни, и в същото време полезна занятия. Ето защо те попадат на тази необичайна програма. “Какво е ментална аритметика?” – ще отговорим на този въпрос от родители, които за първи път срещат термина.

Менталната аритметика е метод за развитие на интелигентността на деца и юноши, който им позволява да се научат бързо да смятат без калкулатор. Тази програма е насочена и към развитие на уменията за мислене, обработка на информация, логически способности и творчески способности. Тя се основава на знанията за работа с древни азиатски сметала – абакуси, и обучението на тази техника може да бъде разделена на два основни етапа:

  • за начинаещи и подобряване на уменията за работа с тях. Първо, децата трябва да се научат как да събират и изваждат със сметалата, и след това да усъвършенстват тези умения. Само когато детето може да смята без да се замисля, ще бъде възможно да се премине към следващия етап от занятията.
  • преминаване към смятане на ум. Сега уроците са насочени към научаването за смятане на въображаемо сметало. За да направите това е необходимо да свикнете да си представяте абакуса във въображението си и да се научите да смятате на него. Този етап може да ви отнеме много време, но получените резултати ще оправдаят усилията ви.

В края на този курс, децата ще придобият умения, които ще им позволят да правят изчисления в ума си на висока скорост и без много усилия. Продължителността на усвояването на тази техника до голяма степен зависи от възрастта на детето. И така, от каква възраст можете да се научат децата да смятат бързо?

Amakids.bg-MentalnaAritmetika-AnglijskiEzik-GooglePlay-AppStore-blog_300321-9-16-03975479

НА КАКВА ВЪЗРАСТ Е НАЙ-ДОБРЕ ДА СЕ ИЗУЧАВА ТОЗИ МЕТОД?

Мненията за това, когато е най-добре да започнат занятия са различни: някой мислят, че е добре да се започне с менталната аритметика преди училище, а някой предпочитат да отложат заниманията, докато детето започне първия клас. За да направите правилното решение, трябва да разберете основните нюанси в развитието на интелигентността в ранна възраст.

Способността да се извършват аритметични операции включва използването на логически функции на интелигентността. Но логиката на детето обикновено се формира от около 5 годишна възраст. Ето защо учителите и психолозите не препоръчват да се започват часове, докато детето не е навършило 5 години.

Друг важен фактор, влияещ върху ефективността на обучението, са първоначалните умения на ученика. За бъдат продуктивни занятията, той трябва да може да брои от едно до десет и обратно, да знае цифрите и също толкова важно, да може да ги свързва с количество. По този начин, часовете по ментална аритметика са подходящи за деца, които имат тези способности и вече са навършили петгодишна възраст. Смята се, че занятията ще бъдат особено полезни за деца от 5 до 16 години.

МЕНТАЛНА МАТЕМАТИКА ИЛИ АРИТМЕТИКА – КАК Е ПРАВИЛНО?

Аритметика – това са прости аритметични действия: събиране, изваждане, умножение и деление. Тези прости действия се изпълняват от учениците на абакус. На английски език името на техниката звучи като mental Math – ментална математика. Така че, ако кажете “ментална математика”, няма да сгрешите и ще бъдете прави. В крайна сметка аритметиката е част от общото разбиране за математиката, която включва и други понятия.

Вече може да преминем към спецификата на занятията за обучение по ментална аритметика. Необходимо е да оцените всички плюсове и минуси на тази техника внимателно, да разгледате нейните предимства и недостатъци.

ПЛЮСОВЕ И МИНУСИ НА МЕНТАЛНАТА АРИТМЕТИКА

Както всяка друга програма за развитие, тя има своите силни и слаби страни. Важно е родителите да претеглят предварително плюсовете и минусите на тази техника, преди детето им да започне да я изучава.

ПЛЮСОВЕ НА МЕНТАЛНАТА АРИТМЕТИКА

Когато човек смята ментално, той използва едновременно двете полукълба на мозъка: лявото, отговорно за логиката, включително способността да се работи с числа, и дясното, позволяващо му да мечтае. Това ни позволява да развиваме различни интелектуални способности:

  • Способността да се смята бързо на ум. Това умение родителите считат за основно предимство, но в действителност това е само един от многото бонуси на техниката за бързо смятане.
  • Паметта и вниманието. Едновременното натоварване на двете полукълба на мозъка подобрява тези способности, необходими за успешното обучение. Когато децата смятат на ум, те са принудени да поддържат концентрация и да запазят в паметта си няколко числа наведнъж, което също допринася за развитието на тези интелектуални функции.
  • Логика и мислене. Менталното смятане, както и извършване на обичайните упражнения по математиката, подобряват логическото мислене, което позволява по-лесно да се справят с примери и задачи.
  • Аналитични и стратегически умения. Наред с логическите способности се развива и способността да се анализират обекти и ситуации, да се планират стъпки напред, за да се постигнат най-добрите резултати във всяка дейност.
  • Творчески способности и креативно мислене. Смятането на ум развива и дясното полукълбо, отговорно за въображението и творчеството, благодарение на което се усъвършенстват и тези способности по време на изпълнение на аритметични операции.

Менталната аритметика е много полезна за децата, защото участва и във формирането на нови невронни връзки, което позволява да се прилагат както логически, така и творчески възможности за решаване на всякакви проблеми. Повишаването на интелектуалното ниво на детето допринася това, че той започва да учи в училище с по-голяма мотивация, защото сега усвояването на много предмети за него е много по-лесно.

МИНУСИ НА МЕНТАЛНАТА АРИТМЕТИКА

Предимствата на тази техника наистина заслужават внимание, но за пълнотата на картината, трябва да се оценят и нейните недостатъци:

  • Образованието е различно от това на съвременните училища. Сравняването на уроците по математика в училище с менталната аритметика е неправилно, защото всяка от тези програми има свой собствен фокус. Математиката учи детето да използва формули и теореми, а аритметиката – бързо да смята на ум. И двете умения ще бъдат полезни за детето, ако ги овладее своевременно.
  • Ефективността на техниката зависи от мотивацията. За да получите видими резултати от обучението, детето трябва да покаже желание да се ангажира. Ако не му е интересно да се учи, то е малко вероятно, че занятията ще са продуктивни. Това означава, че такова обучение няма да даде значително подобрение на уменията. Ето защо е важно през цялото обучение да се използват игрални елементи, за да се направят часовете забавни.
  • Ученикът може да допуска грешки, ако бърза по време на изчисленията. Овладяването на бързото смятане на ум е дълъг и сложен процес и трябва да се извършва правилно. Ако по време на обучението се вземат предвид всички необходими препоръки, детето ще бъде в състояние да се научи да смята бързо и без грешки.
  • Ще бъде вредно за децата, ако се ангажират прекалено много. Прекомерният стрес може да претовари детето, което ще го накара да загуби мотивация да учи. И в този случай не става дума само за извършване на упражнения по ментална аритметика, но и за всякакви други дейности. Всяка образователна дейност трябва да бъде съобразена с нуждите и възможностите на децата. Само тогава ще бъде полезна.

Внимателното претегляне на всички плюсове и минуси, с увереност ни показват, че тази методика ще бъде много полезна, ако занятията са построени правилно и ученикът се занимава с интерес. Нека поговорим и за начините за изучаването й.

МЕНТАЛНА АРИТМЕТИКА У ДОМА – ЗА И ПРОТИВ

Когато родителите или децата им са в самото началото на изучаването на този метод за смятане на ум, им се струва, че е възможно да се учи и у дома. Свободно в интернет може да се намерят много статии за това как работи тази техника и какво е необходимо за нейното усвояване. Но пристъпвайки на етапа на събиране на теоретична информация може да стане трудно.

На първо място, разпръснатите данни, получени от различни източници, не е лесно да се съберат заедно. Поради това не винаги е възможно да се формира поне приблизително разбиране за това от къде да започне обучението. Такъв е случаят с избора на практически упражнения, които са необходими за тренировка на уменията.

За да се осъществи ефективно обучение по ментална аритметика, децата трябва да се учат системно и последователно. Ако не следвате това правило, не само можете да загубите времето си, без да постигнете желаните резултати, но и да намалите мотивацията на детето да овладее тази техника. Ето защо е най-добре ментална аритметика да се учи в специализирани детски центрове, където заниманията се провеждат от опитни учители.

За да запишете на курс по ментална аритметика детето си и за да я усвои напълно ще му  помогнат в центровете на Академията за развитие на интелекта AMAKids. Класовете се провеждат в малки групи според методологията, изпитана във времето. Нейната ефективност е подкрепена от много възторжени обратни връзки от ученици, които вече са усвоили тази техника, и техните родители. Първите забележителни резултати ще се появят след един месец обучение. А уменията, научени от децата до края, ще останат с тях за цял живот и не веднъж ще им помогнат да се справят във всяка област.