Какво дава менталната аритметика на деца с аутизъм?

30.05.2017

За разлика от стандартните училищни програми, менталната аритметика е ориентирана не само съм здрави деца, но и към такива, които имат определени ментални отклонения. Как влияят заниманията по ментална аритметика на деца с аутизъм и защо е задължително да се пробват да посетят нашите занятия?

До средата на 20-ти век са определяли аутизма като особен вид мислене. Имало аутисти, които не можели да си взаимодействат с други хора. Тях обществото ги наричало “странни и затворени”. По-сериозните проявления на аутизма се смятали за психиатричен проблем и ги лекували с лекарства, като нерядко затваряли аутистите в клиники.

 

Признаци на аутизма

pref-12-16-05-17Защо в човека се проявяват симптомите на аутизма, лекарите все още не знаят. Най-популярните версии за това заболяване са наследственост или объркване в генетичния код. Основният признак за аутизъм в зряла възраст е липсата на правилно взаимодействие със социума.

 

Ето още няколко симптома:

1) Липса на емоции и неразбиране на чуждите емоции. Ако се използват общоприети ритуали за сближаване или благодарност – прегръдки, целувки, подаръци – то аутистите следват тези правила, които са забелязали в околните, но самите те нямат потребност на изразяват своите емоции. Понякога те изглеждат странно и неуместно.

2) Проблем с общуването. Трудно им е да започнат разговор, да завържат приятелско общуване. Речта им е бедна, без метафори и интонационни окраски.

3) Ненарушими ритуали. При аутистите има ритуал за всичко, започвайки от разположението на книгите на рафта до периодичността на определени храни през седмицата. Като тези правила бъдат нарушени, те преживяват силен стрес, с който понякога не могат да се справят самостоятелно.

Въпреки всичко това, хората с аутизъм често притежават определени таланти в различни области, например рисуват добре или решават сложни математически задачи. Ако родителите са забелязали в тяхното дете такива способности и успеят да им помогнат да си ги реализират, те могат да постигнат много големи успехи.

 

Какво представлява детския аутизъм и как се проявява?

Ранният детски аутизът (РДА) е известен от дълго време, но първите му симптоми са били систематизирани от американски лекари през 1943 година. Тогава се появява за първи път и термина за това заболяване. До този момент на децата аутисти са им били поставяни най-различни диагнози, от синдром на недостиг на внимание до сериозни психически отклонения.

Според социологическите изследвания от аутизъм в ранна възраст страда всяко 68-мо дете (58-мо момче и 105-то момиче). В Беларус всяка година се раждат над 1000 деца с разстройва от аутистичния спектър.

Децата с РДА не са склонни да общуват с останалите, те са напълно погълнати от вътрешния си свят. На тях не са им интересни играта с връстници, развлеченията, обученията, а понякога изпадат в състояния, приличащи на кататония (форма на шизофренията с психичен и моторен дисбаланс.). 

 

Как да разберем, че детето ни има аутизъм?

1) То предпочита да е само, не проявява интерес към околните, стреми се да избягва компанията на деца или възрастни, ако се опитат да го заговорят.

2) Децата не използват жестове и мимики, изглеждат напълно неемоционални. Ако на такова дете се разкрещите, то ще остане отново с безизразно лице – нищо няма да се промени и то няма да разбере какво ви е ядосало.

3) Децата аутисти реагират бурно на обичайното положение на обкръжаващата ги действителност. Ако детето има ритуал, който не бива да се променя – вещите стоят на определени места и те не бива да се променят.

4) Ако има проблеми с речта. Децата или имат проблеми с речевото развитие, или предпочитат да не контактуват със света с помощта на гласа си или писане. Въпреки това обаче той не е изостанал в своето развитие, а понякога дори и изпреварва връстниците си.

Разстройвата от аутистичния спектър за разлика от болшинството детски заболявания, нямат ярко изразени общи симптоматики. У децата не е задължително да се проявят всички признаци на аутизма. 

 

Лекарите разделят РДА на 4 типа.

1 тип

Ако децата не контактуват с обкръжаващата ги среда. Първите признаци на това заболяване може да се забележат седмица след раждането – бебето не улавя погледа на хората, не се усмихва на родителите си. След време то не протяга ръчички, с него е сложно да се взаимодейства, дори и от страна на родителите.

2 тип

 

Децата с такъв тип аутизъм са по-възприемчиви към околната среща. Те не извръщат очи, но използват този тип контакт избирателно. Децата имат любими продукти, игри, ритуали, които не бива да се променят или прекратяват. В противен случай родителите и тези, които са посмели да нарушат ритуала или обичайното местонахождение на даден предмет, ще станат свидетели не само на истерия, но и на агресия от страна на детето аутист.

3 тип

Това е най-неприятният и болезнен тип както за самото дете, така и за неговите родители. Децата са конфликтни, склонни са да причиняват вреда, имат склонност към саморазрушение. Често в рисунките или ритуалите на децата се появяват мистични и страшни мотиви. Контактът със света е минимален.

4 тип

 

Много раними деца, които често се намират в стрес от взаимодействието с околната среда. На родителите се налага непрекъснато да осигуряват безопасна и конфортна среда за детето си, да изпълняват всички негови ритуали и да следват желанията му. В противен случай детето може да се разболее, да се затвори в себе си или да се самонарани.

 

Как аутизмът влияе на развитието и способностите да се обучават?

Децата с РДА не се развиват така, както другите деца. На тях им е сложно да възприемат стандартните форми на обучение, но понякога са способни да се саморазвият неверояно в избрани области. Родителите е нужно да разберат, че децето аутист е разсеяно, то може да се увлече по нещо, но то много бързо му омръзва.

pref-13-16-05-17Паметта на тези деца работи много интересно. В неговата глава информацията се съхранява на блокове. То не може да установи причинно-следствената връзка, но може да включи в нужния момент някакъв определен спомен и да го използва. Именно затова на децата с РДА им е неприятно всяко нарушение на установени порядки – те просто не разбират какво да правят сега, когато е възникнала ситуация, за която те не знаят нищо.

Не само мисленето на аутистите е странно, но и тяхното въображение. Те могат да планират своите действия, да намират общи признаци в предмети и явления, но в същото време рядко са способни да преразказват или доизмислят истории. Те могат с часове да разговарят със самите себе си, да пеят песни, да рецитират стихотворения, но ако се опитате да влезете в диалог с тях, в отговор ще получите фрази от любим анимационен филм или песничка, без да имат връзка с това, за което им говорите. Те възприемат речта, но реагират по свой си начин.

 

Защо е добре аутистите да се занимават с ментална аритметика?

Традионната система на образование не е интересна на аутистите. Те учат само това, което си изберат самите те. Разбира се, деца с РДА могат да учат в училище, но им е необходимо и допълнително обучение.

Менталната аритметика е добра за аутистите не само заради това, че ще им помогне да разберат основните принципи в решенията на задачи и примери, но и взаимодействието на всяко полукълбо в мозъка. Някои лекари предполагат, че проблемите на аутизма се коренят именно във взаимодействието на полукълбата, а по време на заниманията при нас връзката помежду им ще укрепва.

 

В една от школите ни по ментална аритметика в град Вышгород се обучава момиче с аутизъм. Вижте нейните резултати след 3-седмично посещаване на нашите занятия

https://youtu.be/ZKxOUiOeeLE

На децата им харесва възможността да ограничат до минимум контакта с треньора и останалите ученици, тъй като за тренировките им е нужен само компютър. 

Занятията по ментална аритметика може да променят живота на детето с аутизъм, да го преобразят и да му дадат основа за развитие като математик, архитект, строител, инженер или художник.

 

Какво дава менталната аритметика на деца с аутизъм?
5 (100%) 3 votes