КАК ВЛИЯEM НА УЧИЛИЩНИЯ ЖИВОТ НА ДЕТЕТО?
Училищните години са крайъгълен камък за всяко дете. През този период от живота си то получава необходимата критична база от знания, която ще му даде възможност да постъпи в специализирано учебно заведение и да овладее професия, която само е определило като важна за себе си. Но за да се извлече максимална полза от образователния процес, е важно да се установи комуникация между родители и учители, защото часовете прекарани в учене, както в училище, така и у дома имат еднаква тежест. Но как влиянието на семейната среда може да подпомогне ефекта от вложените от всеки учител усилия в процеса на обучение?
ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДОМАШНА РАБОТА
Още с постъпването си в първи клас, ученикът се сблъсква със съществено когнитивно натоварване, тест на търпението и навиците. За да отговори на очакванията и да бъде на нужното ниво, трябва да прекара дълго време в подобряване на своите базови умения, полагайки труд не само в училище, но и у дома. Разбираемо, доколкото им е по силите родителите също помагат, но колкото по-голямо става детето, толкова по-голяма проява на самодисциплина и отговорност се очакват от него.
В основното и средното училище ученикът наистина трябва да развива и демонстрира способността да управлява времето си, да се справя самостоятелно с трудности от по-основен разряд. Същевременно родителите не трябва да забравят, че учебната програма става все по-изискваща с всяка изминала година и детето може, което неминуемо ще води до затруднения с някои от училищните предмети, дори и усилията, вложени в процес на работа да са били немалки.
Когато е премерена, помощта, която оказват родителите по никакъв начин не влияе негативно върху самостоятелността, напротив: ако ученикът осъзнава навреме, че е достигнал до задънена улица и търси подкрепа това по-скоро би го окачествило като осъзнато, целеустремено дете. А помощта е пълноценна тогава, когато посочва пътя, но не сервира готов отговор. Такъв подход от страна на възрастните може да мотивира ученика, да открие себе си в учебния процес, да не се страхува от трудностите, които в една или друга степен възникват достатъчно често.
ФОРМИРАНЕ НА ОТНОШЕНИЕ КЪМ И РАЗБИРАНЕ ЗА УЧИЛИЩЕТО
В началните класове детето най-често се вслушва във всяка дума и съвет на своя учител, но когато порасне, възгледите му за това може да се променят. Това не бива да ни изненадва, защото с времето и благодарение на личния си опит ученикът започва да осъзнава, че учителят е човешко същество от плът и кръв, който може да допуска грешки. Въпреки това без лична самодисциплина в класната стая, уважение и правилно отношение към учебния процес е невъзможно да се изгради връзка между единия и другия. В случай, че ученикът не развие правилно лично отношение към процесите в училищната среда той не би бил в състояние да извлича ефективност и да черпи от огромните ползи на фокусираното, групово обучение.
Неслучайно възпитателните задачи се възлагат почти изцяло на родителите, те са този най-ранен авторитет оформящ възприятия и поведение във времето. Докато идеята на образователната институция е да обучава, а децата трябва да правят недвусмислено разграничение между двете.
Несъмнено, нуждата от общуване с връстници също е ключова за правилното психо-социално развитие. И докато образователната институция подпомага косвено и тези процеси тя все пак има един основен приоритет, около който гравитират всички остнали – това е когнитивното развитие и хармоничното съзряване на личността.
В РЕЗУЛТАТ НА ОБЩИ УСИЛИЯ
Ролята на учителя, разбира се, е незаменима. Той не само предоставя важни знания по своите предмети, но и учи децата да взаимодействат помежду си, да работят в екип, да бъдат креативни. Родителят, от една страна чрез личен пример, а от друга бидейки активно съпричастен със случващото се в образователния микроклимат на своето дете, засилва усещането за значимост на всичко случващо се в училище.
Училището и семейството са двете най-важни области от живота на детето. И само когато работят с обща цел и посока, могат да се наблюдават истински добрите резултати. А тогава, когато има установен канал за обратна връзка между учителя и родителите, е по-лесно ученика да бъде правилно и навременно насочван.