Как менталната аритметика влияе на развитието на детския мозък

15.04.2019

Човек не се ражда с познанието за числата, то се възпитава. Мозъкът обработва знанието по уникален начин. Някои хора са по-силни в една сфера, а други са по-опитни в друга област. Винод Менон (Vinod Menon) е доктор по психология, професор по психиатрия и поведенчески науки и  изследва промените в децата, практикуващи метода на менталната аритметика.

Последните открития на д-р Менон показват как една година обучение по ментална аритметика може да промени развитието на мозъка на децата. Резултатите разкриват, че тъй като децата порастват, те започват все повече да си служат с факти, когато пресмятат, отколкото да броят числата на пръсти. В едно от изследванията е използван и ядреномагнитен резонанс, за да докаже, че настъпват и физически промени в мозъка, понеже колкото по-силни са връзките в хипокампа (амонов рог), толкова по-силна е човешката памет. Хипокампът или амоновият рог е част от сивото мозъчно вещество и обединява в едно цяло информацията, която достига до него от различни места на мозъка. Той формира, организира и извиква спомените.

Проучването

Едно от проучванията на д-р Менон е насочено към децата на възраст от 7 до 9 години. Задачата била да решават уравнения за събиране, първоначално под наблюдението на ЯМР, а след това и лично пред специалисти. Докато децата пресмятат, учените изчислявали тяхната скорост и механика. Проучването показало, че децата, които активно се занимават с ментална аритметика от поне една година, разчитат повече на хипокампа при изчисляване на уравненията и по-рядко опират до зоната за преброяване в мозъка. Това означава, че методиката на менталната аритметика е тренирала тяхната памет и е започнала да изгражда силни връзки в сивото вещество на мозъка. Научно доказано е, че ранните уроци по ментално смятане имат положителен ефект върху развиващия се мозък на детето. Тя променя начина, по който мозъкът реагира на прости и сложни аритметични задачи.

Проучването се провело и с възрастни. От наблюдението се установило, че отговорите на същите математически уравнения идвали автоматично. Това показало, че възрастните се справят по различен начин с математическите уравнения и че има постоянна физическа промяна във връзките на мозъка, дължаща се на години многократна математическа практика.

Уменията

В заключение към това проучване, д-р Винод Менон споделя, че една година активно обучение по метода на менталната аритметика, определено може да промени дейността на мозъка и да подобри функциите в него. А това води до промени в човешките възприятия. Изгражда въображението и пространственото мислене. Всичко става разбираемо и ясно. Когато децата смятат по метода на менталната аритметика те се научават да решават и проблеми, които не касаят метода, а които са свързани изцяло с тяхната природа. Менталното смятане е системна наука, която учи децата на критично и аналитично анализиране на даден проблем. Отключва и усещането за независимост. Децата се научават да изчисляват правилно и с лекота. Това ги кара да бъдат по-смели в решенията си, да вярват, че могат да се справят с трудностите. Възпитава самочувствието у тях.

При прилагане на метода на менталната аритметика, ние в AMAKids сме способни да разкрием естествената способност на детето ви да извършва математически операции. Нашите треньори работят с вашите деца в посока непрекъснато подобряване на концентрацията и паметта. Това е и в основата на курсовете по ментална аритметика. Тук развиваме млади таланти и им помагаме да усвоят различни умения, които ще им бъдат ценни в бъдеще.

Запишете сега Вашето дете на безплатен демо урок по Ментална аритметика в AMAKids или ни изпратете лично съобщение, за да отговорим на въпросите Ви!