КАК ДА ПОДГОТВИМ ДЕТЕТО СИ ЗА УЧИЛИЩЕ
Всеки първокласник трябва да тръгне на училище с ясна теоретична и практическа представа относно това, с което ще се сблъска. Повечето родители осъзнават тази нова действителност и подготвят децата си предварително за измерението “първи клас”. Но има и такива, които в известна степен подценяват този момент, мислейки, че всичко ще се научи в училище. Както едно време.
На първо място, струва си да осъзнаем, че малко дете, което тепърва прохожда дългия път в училище, е подложено на необикновен, непознат до момента стрес. За него абсолютно всичко попада в графата “ново” – непознати лица, деца и учители, непривично за ежедневието дълго седене на стол, съчетано с безкрайни опити за концентрация, нов вид домашна дейност – писане на домашни и учене на уроци. С оглед на това ако детето има предварително изградена база от знания, подходяща за първи клас, тогава ще бъде значително по-лесно за него да учи. Ще се чувства на място.
Психолози и учители съветват съвремените родителите да започнат подготовката на детето си за обучителния процес от 5-годишна възраст. За период от около две години бъдещият първокласник ще има достатъчно време да усвои и придобие всички основни навици и знания, което от своя страна ще имат директно приложение в училище. А изискванията към най-малките ученици днес са достатъчно високи. Учителите, а и училищната програма, са ориентирани за работа в значителна степен към тази част от децата, които отиват на училище с базисна подготовка. Следователно, ако вашето дете започне прохождането на обучителния процес едва на 15 септември, то вероятността да усети всички негативни последствия от това се покачва неимоверно.
Възрастните трябва да разберат, че добрият старт в огромна степен предполага по-доброто развитие и бъдещ успех в обучението.
Как да подготвим детето за училище, на каква възраст да започне обучението и какво трябва да знае първокласникът до самото началото на часовете ще разкажем в този материал.
ОТКЪДЕ ДА ЗАПОЧНЕМ ОБУЧЕНИЕТО И ПОДГОТОВКАТА
За да бъде уверен родителят спрямо това какъв подход да възприеме при подсигуряване на подходяща предучилищна подготовка за детето си, трябва да има много добра представа относно онези познания и умения, които то трябва да владее, и в каква степен.
Може би синът или дъщеря ви отдавна знаят много от това, което е необходимо, което означава, че можете да спрете дотук или пък да продължите напред? Максимата е вярна – колкото повече знания има едно дете, толкова по-добре.
Министерството на образованието, както и училищата имат своите специфични изисквания към бъдещите ученици. Има учебни заведения, които приемат в своите класове деца с всякакъв тип предучилищна подготовка. Но, като правило, реномираните училища поставят свои собствени стандарти и изисквания към кандидатите. Още една причина, поради която си струва да се помисли.
И така, какво трябва да знае едно дете преди встъпване в първи клас и какви умения, касаещи общото му развитие, трябва да притежава:
- Седемгодишно дете трябва да знае всичко за себе си – лесно да произнася собствено, бащино и фамилно име, имената на родителите си, своите години, къде живее, телефонните номера на мама и тате, тяхната месторабота, състав на семейството и връзките на всеки с всеки в него (братовчеди, лели, чичовци и т.н.);
- Детето трябва да може да говори за своите хобита и любимо занимание, животни, които харесва, цветя, ястия;
- Разбиране и разграничаване на периодите от деня – сутрин, следобед, вечер, нощ;
- Да се облича и съблича, храни и мие самостоятелно;
- Да може да прави разлика между въпросите: какво, къде, кога, защо, как;
- Да разбира и назовава правилно частите на тялото;
- Да умее да пресичате пътя, да разбира какво обозначават светофарът и пешеходната пътека;
- Развит етичен кодекс – да общува учтиво както с връстници, така и с възрастни;
Паралелно с това трябва да се обърне внимание и на неговото обучение. Ето и необходимите знания, които едно дете в предучилищна възраст трябва да придобие преди прекрачване на училищният праг:
- Да познава буквите, да прави разлика между гласни и съгласни, да произнася правилно звуковете.
- Да умее да чете прост текст в срички.
- Да може да пише с главни букви.
- Да брои до 20 и обратно.
- Да познава имената на дните от седмицата, месеците, сезоните.
- Да може да пише и чете числа, да събира и изважда едноцифрени числа.
- Да различава геометричните фигури, може да ги чертае, да знае имената на основните сред тях – квадрат, триъгълник, кръг, ромб.
- Да преразказва със свои думи прочетения текст.
- Да намира излишния предмет сред множество, да даде обяснение защо е излишен.
- Да разграничавайте цветовете и нюансите, да знае имената им.
- Да описва предмети, изображения, картини.
КАК ДА ПОДГОТВИТЕ ДЕТЕТО СИ ЗА УЧИЛИЩЕ САМИ ВКЪЩИ
За самообучение с дете у дома е нужен план за действие. Струва си да обърнете внимание на по-горните списъци с умения и знания и да започнете с основното. Не забравяйте, че начина, по който детето започва своя учебен път, зависи от отношението му към ученето.
Важно е да започнете и с развитието на уменията за четене. Това е основата, която ще помогне за подготовката за училище и в други направления. Обърнете внимание на изучаването на азбуката – най-добре е да изградите стратегия за занимания под формата на игра. След като научите няколко букви, можете да помолите детето да ги открие в прост текст – това ще помогне за запаметяването им.
Следващата стъпка е математиката. Стартиране на най-основни аспекти още от 2-годишна възраст си струва усилието, което ще се отплати във времето. Малкото дете на тази възраст вече може да запомня числа, техният ред първо до 3, след това до 5 и в крайна сметка до 10. Удобно е да използвате пръчки за броене за тази цел, но други забавни материали също се възприемат добре и биха били подходящи за целта. Това могат да бъдат кубчета, моливи, стикери, колички, мъниста.
Разбирането на действието “прибавяне” (или събиране), ще улесни изучаването на числата по двойки. Когато трябва да се прибави предмет, ще бъде по-лесно да се разбере как това се случва на практика. Не забравяйте, че започваме нов урок с повтаряне на вече преминатия материал.
За да усвоите геометричните фигурите, може да ги правите от пластилин или.. тесто. Започнете с по-лесните – кръг, квадрат и триъгълник като най-лесни за запомняне. По-добро запаметяване може да се постигне, ако редувате вида на занятията. Веднъж – моделиране, след това същото нещо но чрез рисуване, и не на последно място – занимания с конкретни книги-помагала.
Да научите дете да пише не е лесна задача. На първо място, поради все още непрецизната работа на детската ръка. За целта първо трябва да отделите време на развитие на фините двигателни умения, а този процес стартира от 2-годишна възраст. Подходящи са както специално разработени игри, така и импровизация с материали, които могат да бъдат открити във всеки дом. Например ориз, грах, мъниста, тестени изделия. Връзването на връзките на обувки, рязане с ножица, прокарване на кабел през дупки и редене на мозайка също са чудесно начин за рафиниране на моториката. След това можете да надградите в посока писане на кратки писма. Тук са важни редовността на занятията, удобния молив и липсата на всякаква припряност или бързане.
Творческите дейности също ще помогнат за подготовката на дете в предучилищна възраст за встъпването в първи клас. На помощ идва почти всичко: четки и бои, пластелин и тесто, моливи и флумастери, лепило и ножици. Всяка креативна дейност е полезна. Например – рисувайте форми, научете ги и ги оцветете. Или нарисувайте плод, да речем ябълка, и помислете с детето каква е формата на една ябълка.
СЪВЕТИ КЪМ РОДИТЕЛИТЕ
Родителите, които смятат, че подготовката за училище не е от първостепенно значение, често подценяват важността на първите стъпки в образователния процес. Колкото по-добре е обучен първокласникът във всички пряко обвързани с процеса аспекти, толкова по-лесно ще му бъде да прохожда и попива новостите, а те не са малко. От качеството при стартиране на всяко ново начинание зависят самочувствието, увереността, формирането на отношения със съученици и учители, привикване към конкретна социалната роля в колектива, интереса му към процеса на учене. Ако училищната програма се възприема леко от детето, то ще учи с удоволствие. В обратният случай, изоставането от връстниците и недоброто разбиране на материала ще даде писта за негативни асоциации, които във времето създават друг тип казуси, с които допълнително трябва да се справяме.
За детето е важно не само да учи букви и цифри. Има много други начини да улесните приспособяването към училище. Ето няколко доказани съвета за родители:
- Четете книги на детето си на глас, обсъждайте приказките, историите, анимационните филми, задавайте насочващи въпроси;
- Общувайте по различни теми, например докато се разхождате, това ще помогне за развитието на речта, мисленето, бързината;
- Научете дете в предучилищна възраст да бъде независимо – оставете го да подготви само мястото си за учене, да изпълнява лесни задачи без надзора на своя родител; нека само събира и подрежда играчки, само да се облича, връзва връзките на обувките, да поддържа реда в стаята си, да помага на по-малките от него;
- Насърчавайте неговата независимост, както в действията, така и в общуването – научете го как да изразява мнението си, без да наранява чувствата на другите хора;
- Нека общува с други деца на различна възраст, помогнете за изграждането на комуникационен подход и разрешаването на конфликти;
- Мотивирайте детето да учи – разкажете на роднини за успеха му, поощрявайте го, търсете мнението му, повишавайте статута му в семейството поверявайки му нови отгововрности обвързвайки причните за това с неговия ум и знания;
- Учете го на дисциплина – не прекъсваме човек, докато говори, трябва да слушаме учителя, задаваме въпроси когато е подходящо да се задават въпроси, разбиране за това какво означава да изчакаме реда си, да пазим тишина, когато е нужно;
- Обяснете, че всички хора са различни: някой е спокоен, някой е агресивен, някой е активен, друг е усърден;
За всяко дете е важно да изучава не само цифри и букви, но е необходимо и цялостно развитие личността, социалната роля и произтичащите от това ангажименти. Основното нещо е да научите детето да възприема информация и да заложите в него желание за научаване на нови неща, полагането на усилия за което е ключов компонент. Всички занятия с родителите трябва да се провеждат в комфортна среда и в добро настроение.
ПОДГОТВИТЕЛНИ ЗАНЯТИЯ
Поради най-различни обстоятелства не всеки родител може да влезе в роля или да организира домашна подготовката на своето дете за училище. За мнозина е предизвикателно да следват правилна система на преподаване във времето, а и да предават тази многоаспектност на подготовката достатъчно ефективно. Към всеки от тези от тези два фактора обаче трябва да се подхожда безкомпромисно. Защото при децата в предучилищна възраст трябва да бъдат заложени положителни асоциации спрямо процеса на учене, освен че е полезно то може да бъде забавно. Тъй като това нерядко е задача с твърде много неизвестни правим избор да се доверим на авторитети.
Академия за развитие на интелекта “АМАКидс” предлага на своите ученици ефективна подготовка именно за първи клас. Обучението с квалифицирани учители има ред предимства. Подходът в работата с деца в предучилищна възраст трябва да бъде специфичен, а учителите преминават с децата през всичко, което трябва да знаят, в увлекателен форматна преподаване.
В “АМАКидс” ще научим децата да пишат, смятат, четат, а също така ще допринесем и за отварянето им към света в различните му проявления. Освен това учителите ще научат децата на разликата между това чуват и слушат, да възприемат, да правят разлика между голямата картина и детайлите, как да прилагат придобитите знания в живота си. Важно да се отбележи е също, че след този тип обучение учениците регистрират висок интерес към ученето, биват способни да подреждат и натрупват повече знания. Развиват положително отношение към училището и учителите, знаят какво ги очаква през следващите години и се чувстват подготвени за това.