Хиперактивност и ментална аритметика

За тези деца казват, че имат шило на едно място. Те са неспокойни, невнимателни, разконцентрирани – те дори не се вписват в категорията “послушно момче” или “добро момиче”. Днес съкращението от СДВХ звучи все по-често от устата на предучилищните и училищните психолози, което означава синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност. Възможно е обаче да се изисква повече от хиперактивните деца и да им се поставят по-високи цели.

Дълго време, СДВХ се разглеждаше като характеристика на поведение, която може да бъде елиминирана чрез правилно възпитание. Сега лекарите смятат, че причини за хиперактивността могат да бъдат и генетиката, и физиологията на детето. Менталната аритметика чудесно корелира проблемите на поведението поради факта, че тя е системна и развива концентрация на вниманието, като помага на детето да се съсредоточи върху всяко действие, което извършва.

Симптомите на СДВХ стават забележими от две до три годишна възраст, но често родителите водят детето на лекар, когато започнат да имат проблеми с обучението. Трудно е за хиперактивното дете да се концентрира и да се контролира, то е импулсивно, невнимателно и неспокойно. Повишаване на концентрацията може да постигне с помощта на всяка технология, която развива образното мислене, докато менталната аритметика решава проблемите на координиране на връзките между двете полукълба на мозъка и позволява да решавате проблемите интересно, бързо и използвайки цялата креативност на хиперактивното дете. Според статистиката, от три до седем процента от децата на Земята имат синдром на дефицит на внимание и диагноза за хиперактивност, като момчетата са два пъти повече. Интересното е, че момчетата в менталната аритметика са по-усърдни и често по-продуктивни.

Въпреки това, не бъркайте характера на детето и диагнозата СДВХ. Ако при цялата си емоционалност и експлозивност, детето се развива нормално и напълно се интегрира в обществото, тогава тази хиперактивност не е болест. Хиперактивността е преди всичко, когато детето иска и може да направи повече от дете със средно ниво на развитие. И все пак, как да се държим с прекалено активно дете? Преди всичко установете с него контакт. Когато общувате, уверете се, че то наистина ви разбира: докоснете го, погледнете го в очите и най-важното, винаги бъдете доброжелателни. Опитайте се да премахнете всички разсейващи и досадни фактори по време на разговора от погледа на детето: извадете играчките, изключете телевизора. Задайте специфични задачи на детето. Компенсирайте поведението му. Това означава, че ако детето обича да рисува – отведете го в арт студиото и в спортната секция. Резултатите ще бъдат по-добри.

Създайте набор от правила, които детето трябва да спазва стриктно, при всяка ситуация. Нека прибере дрехите си, да раздигне масата, да измие зъбите си. Макар и несъзнателно, хиперактивното дете може да свикне с реда на нещата, който сте установили. И, разбира се, необходим е и график на деня: учене, разходка, уроци, гледане на телевизия, сън. Режимът не следва да се нарушава. Но се опитвайте не само да го ограничавате, но и да го хвалите – много и щедро. Детето с дефицит на внимание се нуждае от вашата топлина.

Дисциплината за хиперактивните деца е нещо, на което те винаги ще се противопоставят. Уроците по ментална аритметика, с тяхната последователност и резултати, ще позволят на детето да се чувства самостоятелно, че дисциплината може да доведе до добри резултати. И детето, и родителите ще бъдат доволни. Опитайте се да ангажирате детето, оставете го да изразходи неизчерпаемата си енергия. Спортът ще му даде възможност да изразходи поне част от нея и да се привикне към дисциплина. Уроците по ментална аритметика помогат на детето да стане по-фокусирано. Те са възможност да изразходи енергията си не само за развитието на тялото, но и за ума и самодисциплината.