Развитие без граници
29.07.2019
Сподели: 0
  • Facebook
139

Да се научим правилно да будим детето

Писъци, истерия, сълзи, завивки разпръснати по пода - и така всяка сутрин? След няколко минути е време да отидеш на работа, а детето ти не иска да става от леглото? Ако тази картина ви е позната, то е време да помислите дали денят на детето е правилно организиран и дали знаете как да го събудите правилно.

Няколко причини за трудното събуждане на детето сътрин

Първата и най-важна причина за събуждането е сбитият режим на съня. Много е трудно за едно дете, което си е легнало след 23 ч., да се насили да отвори очи в 6:30 ч. сутринта Тялото му не е имало време да се възстанови напълно през това време, и без значение колко усилено се опитвате, то няма да бъде физически готово.

Втората причина е в режима на деня и преди да се обвинявате за това, че не знаете как да събудите детето правилно, запомнете какво е правило вчера. Ако детето е прекарало половин ден на компютъра, тогава не се изненадвайте, че му е трудно да стане. Най-вероятно му е останала излишната енергия от тази, която тялото е планирало да изразходи за един ден. В резултат на това детето заспива по-късно от необходимото, въпреки че си ляга навреме. Съответно, пробуждането е много трудно, защото няма достатъчно време за сън.

Третата причина се обяснява с факта, че много деца формират негативен образ по отношение на пробуждането и на следващия ден. Детската градина - място, където те не искат да отидат. Родителите отиват на работа по-рано и нямат време да говорят със своя син или дъщеря. Не харесват дрехите, които трябва да облекат сутрин и т.н.

Четвърта поред, но не по значение - неспособността на родителите да събудят детето правилно. Някои родители с право смятат, че отговорът на въпроса "как да събудим децата сутрин" може да бъде сравнен с трактат за детската психология. В този въпрос има много тънкости и нюанси, които трябва да бъдат разбрани.

Как правилно да будим детето?

Всеки човек е индивидуален и затова няма универсален отговор на въпроса „как да се събуди дете”, така че то веднага да стане от леглото. Въпреки това има редица правила и съвети, благодарение на които процесът на пробуждане не само престава да дразни децата, но и им носи удоволствие.

Преди всичко, преди да отидете при детето в стаята, настройте се положително. Поставете се на мястото на впечатляващото се дете: тъкмо сте отворили очи и виждате пред себи си мрачно лице, забързано за някъде, насилствено измъквайки ви от прекрасния свят на сънищата. Ето защо, ако искате да постигнете обратния ефект - усмихнете се и споделете вълна на увереност и радост от предстоящия ден.

Влезте внимателно в стаята, или отидете до леглото и седнете на ръба му, нека съзнанието на детето ви започне да ви възприема на ръба на съня. След това, бавно погалете детето, нека връщането му от сън да не е твърде рязко. После гласно, напомнете на детето, че е време да се изправи, изчакайте, докато това стигне до сетивата му. През цялото това време, не губете физически контакт, това ще помогне на съзнанието на вашия син или дъщеря да се съсредоточи върху реалността.

Как не трябва да будим детето?

Ако сте сериозно загрижени за проблема на трудното събуждане на детето, тогава трябва да знаете, че някой навици, свързани със сутрешните процедури е трудно да бъдат забравени. Например, ако сте свикнали да събуждате детето си, като вдигате одеялото му сутрин, то след известно време „сладкото пробуждане“ няма да има значение за него. Затова внимателно следете как събуждате детето и не правете обичайни грешки:

  1. Не бива да влизате в стаята, в която децата ви спят, сякаш щурмувате крепост. Пробуждането е процес, който изисква определено време, а ако не сте в армията, по-добре е да напомняте на децата предварително, че е време да станат и да изчакате подходящия момент, отколкото да влезете в стаята след няколко минути и да се опитате викайки да изкарате всички от леглата.
  2. Не е необходимо да дърпате децата за ръцете или краката, да отмятате одеялото, да махате възглавницата или да ги разклащате по рамото. Рязкото изваждане на детето от сън може да причини вредна физиологична реакция - главоболие, чувство на тежест на клепачите, леко замайване. Пробуждането трябва да бъде постепенно.

  3. Не включвайте силна музика и не крещете. По същия начин, както в предишния пример, рязкото пробуждане неблагоприятно засяга човешката нервна система. Ако искате да научите детето да се събужда с музика, тогава е по-добре да пуснете мека, приятна мелодия или звуци от природата, пеене на птици и др. Писъците или силния звук от колоните ще разкъсат съня на детето, но няма да му дадат сила или радост.
  4. Не пускайте 10 аларми. Един организъм, на който е отделено достатъчно внимание, който има буден режим и режим на сън, може да се събуди без будилник, защото всеки от нас има свой собствен биологичен часовник, който можем да тренираме. Във всеки случай, ако не вярвате на вътрешния си часовник или трябва да си лягате късно, по-добре е да се събудите след първата и единствена аларма. Знанието, че има повече от една от тях, обезкуражава и след известно време ще спрете да обръщате внимание на алармите, без значение колко са.
  5. Ако през прозореца грее слънце - не пускайте завесите. Слънчевата светлина събужда в тялото процеса на производство на определени хормони, които отговарят за нашето правилно пробуждане, така че ако можете, винаги отваряйте прозореца, проветрете помещението и пуснете слънцето вътре.

Защо детето не иска да се събуди?

Най-често причината се крие в нарушаването на биологичните ритми, поради общо нарушение на моделите на съня, но често причината се крие във факта, че детето съзнателно се преструва, че е заспало, за да не отиде в детската градина или в училище. Във всеки случай, за да се избегне това, е необходимо да се следи спазването на дневния режим, а не да се принуждава детето да се събуди. Винаги можете да обсъдите този проблем с него лично, това ще помогне да разберете по-добре ситуацията.

Как правилно да будим детето за детска градина?

Има някои полезни съвети, които да ви помогнат да събудите дете за детската градина:

  1. Сутрешни анимации и плюшени играчки. Детето, което отива в детската градина, има много богато въображение в сравнение с учениците или възрастните. Затова сутрин винаги можете да помислите за плюшени приятели или анимационни герои, които също отиват в детската градина. Много често децата сами скачат от леглото в името на нова серия от любимия си анимационен филм или за да научат какво прави куклата или играчката им.
  2. Ярки цветове, особено жълти, помагат на детето да се настрои по радостен начин, те активират мозъка и влияят върху производството на хормони, отговорни за щастието. Нека в неговата слънчева стая преобладават ярки цветове или поне няколко жълти играчки.
  3. Сутрешни упражнения и песни. Да си изберете добре запомняща се песен, която сутрин да пеете на детето, ще опрости значително сутрешните ставания, а упражненията ще помогнат бързо да се отървете от летаргията и сутрешната умора.

Как правилно да будим детето за училище?

Учениците обикновено показват определена самостоятелност, за да се събудят навреме, но има и тежки случаи, когато през всичките единадесет години родителите се опитват да събуждат детето ден след ден, така че да отиде навреме на училще. И тук също има трикове:

  1. Спортни активности. Най-добрият начин да се отървете от излишната енергия, за да заспите навереме - да поспортувате. Спортът не само помага да се поддържаме във форма и води до по-здравословен начин на живот, но също така и дисциплинира и помага за решаване на проблема със събуждането. Основното нещо е да не претоварвате детето твърде много, в противен случай ще наблюдавате обратния ефект.
  2. Личен пример. Опитайте се да станете заедно със сина или дъщеря си, да си приготвите закуска заедно и да споделите други сутрешни задължения. Това ще ви помогне да се сближите и отговорността, която детето ви ще почувства, ще им помогне да намерят мотивацията да се събудят.
  3. Добре проветриво място. Ако, при малките деца, много родители се страхуват да не  настинат, то с по-големите може да не се притеснявате толкова. Уверете се, че проветрявате стаята, в която детето спи преди лягане. Ако имате здравословен начин на живот и думата "закаляване" не е просто дума за вас, тогава можете да научите детето си да заспи с отворен прозорец или прозорец на микро-вентилация. Основното нещо - да се следи, че не става течение, и че детето е добре завито.
  4. Да не се яде през нощта. Правилната диета ще помогне на детето да заспи.

Препоръки към родителите

Обобщавайки горното, е необходимо още веднъж да припомним на родителите, че всеки човек е индивидуален и всеки изисква свой подход. Не се обезсърчавайте, ако някои от препоръките не са ви помогнали от първия път. Постепенно, стъпка по стъпка и сутрин след сутрин, с правилния подход, вашите деца ще се научат как да се събуждат навреме, без да изпитват дискомфорт. Бъдете търпеливи и ще успеете!